BOB DYLAN (Z UDZIAŁEM JOHNNY’EGO CASHA)

TRAVELIN’ THRU, 1967 – 1969: THE BOOTLEG SERIES VOL. 15

PREMIERA: 8 LISTOPADA 20193CD / 3 LP / DIGITAL 

Nowy rozdział uznanego cyklu Bootleg Series odsłania 47 niewydanych wcześniej nagrań, wśród nich outtakes z płyt John Wesley Harding, Nashville Skyline i Self Portrait oraz prezentowany po raz pierwszy zapis słynnych sesji Dylan-Cash 1969 z Nashville.

Columbia Records i Legacy Recordings, oddział katalogowy Sony Music Entertainment prezentują album Bob Dylan (featuring Johnny Cash) – Travelin’ Thru, 1967 – 1969: The Bootleg Series Vol. 15, który już w piątek 8 listopada dostępny będzie na 3CD / 3LP oraz w serwisach cyfrowych.

W najnowszym rozdziale wysoko cenionego cyklu „Bob Dylan Bootleg Series” Columbia/Legacy wraca do znaczących podróży artysty do Nashville w latach 1967-1969 i skupia się na niedostępnych wcześniej nagraniach dokonanych przez Dylana z Johnnym Cashem oraz na niewydanych dotąd nagraniach z sesji do albumów John Wesley Harding, Nashville Skyline i Self Portrait.

Dysk 1 Travelin’ Thru, 1967 – 1969: The Bootleg Series Vol. 15 to Dylan nagrywający w Columbia Studio A w Nashville alternatywne wersje kompozycji napisanych na albumy John Wesley Harding (17 października i 1 listopada, 1967) i Nashville Skyline (13-14 lutego, 1969), a także premierowa prezentacja piosenki “Western Road” (outtake z Nashville Skyline).  

Dyski 2 i 3 Travelin’ Thru skupiają się na współpracy Dylana z ikoną muzyki amerykańskiej, Johnnym Cashem i zawierają poszukiwane przez kolekcjonerów sesje z Columbia Studio A oraz zarejestrowane na żywo w Ryman Auditorium (1 maja 1969) nagrania do premierowego odcinka programu telewizyjnego The Johnny Cash Show (wyemitowanego przez ABC-TV w dniu 7 czerwca 1969).

Dysk 3 zamykają nagrania zarejestrowane 17 maja 1970 z udziałem nagrodzonego Grammy wirtuoza banjo, legendy bluegrass, Earla Scruggsa do programu telewizji PBS zatytułowanego “Earl Scruggs: His Family and Friends” (nadanego oryginalnie w styczniu 1971 roku).

Rok 1967 to czas zaskakującej i głębokiej przemiany w muzycznej ewolucji Boba Dylana. Kiedy współczesna popkultura zaczęła przybierać barokowe formy, stawała się surrealistyczna i psychodeliczna, artysta – po wydaniu w latach 1965-66 nowatorskiej trylogii Bringing It All Back Home/Highway 61 Revisited/Blonde On Blonde – wycofał się w konsekwencji wypadku motocyklowego w czerwcu 1966 roku z życia publicznego.

Album Blonde On Blonde nagrał w dużym zespole muzyków w Nashville w lutym 1966, ale kiedy wrócił do miasta na jesieni 1967, aby nagrać kolejną płytę studyjną, zdecydował się na podstawowe trio – Dylan (śpiew, gitara, harmonijka, fortepian), Charlie McCoy (gitara basowa) i Kenneth Buttrey (perkusja) – aby uzyskać ascetyczne brzmienie.

W tekście do edycji Travelin’ Thru, Colin Escott pisze: “Rozmawiając z dziennikarzem Mattem Damskerem na temat brzmienia płyty John Wesley Harding, Dylan powiedział < Nie potrafiłem nagrywać tak jak inni i wcale tego nie chciałem… Nie uważałem też, żeby cała ta produkcja była potrzebna. > Artysta skupił się także na ekonomii słowa: < Staram się teraz nie używać zbyt wielu słów – powiedział Dylan. Nie wciśniesz palca pomiędzy te wersy. Ściśle do siebie przylegają. >

W lutym 1969 roku Dylan powrócił do Columbia Studio pracując nad albumem Nashville Skyline. “Bob zaprosił mnie do gościnnego udziału na swojej płycie” opowiadał później Johnny Cash, “wszedłem do studia i nagrywali nas tam przez jakieś dwie godziny”.” W Columbia Studio A odbyły się dwie sesje nagraniowe Dylan-Cash, 17 i 18 lutego 1969, z udziałem zespołu, w którym znalazł się pionier rock ‘n’ rolla Carl Perkins, który zagrał na gitarze w sześciu utworach (w tym we własnej kompozycji “Matchbox”). Jednym z najbardziej intrygujących odkryć edycji Travelin’ Thru jest nagranie “Don’t Think Twice, It’s Alright/Understand Your Man”, w którym dwóch wybitnych piosenkarzy-autorów składają sobie wzajemny hołd.

Pełna sesja nagraniowa duetu Dylan-Cash zawiera pierwszą znaną wersję piosenki „Wanted Man”, a zarazem jedyną wykonaną kiedykolwiek przez Dylana. W następnym tygodniu Cash otworzył nią koncert w więzieniu San Quentin. Repertuar tych nagrań ukazuje wspólne zainteresowania muzyczne Dylana i Casha, którzy wykonują razem serię coverów, w tym dwie wiązanki tematów Jimmiego Rodgersa.

Kiedy program telewizyjny The Johnny Cash Show miał zadebiutować na antenie w czerwcu 1969 roku, jego gospodarz zaproponował, żeby Bob Dylan był gościem specjalnym pierwszego odcinka. W okresie, w którym nagrywano The Johnny Cash Show, Dylan pracował nad albumem, który ukazał się ponad rok później, jako Self Portrait. W dniu 3 maja zespół nagrywający z Dylanem w Nashville zasilił gitarzysta Fred Carter. Piosenki “Folsom Prison Blues” i “Ring of Fire” nagrane tego dnia ukazują się po raz pierwszy w edycji Travelin’ Thru.

Chociaż tylko jeden duet z Johnnym Cashem (“Girl from the North Country”) znalazł się na oryginalnym albumie Dylana Nashville Skyline, tekst Casha zdobył Grammy Award. Miesiąc po ukazaniu się płyty Nashville Skyline Dylan pokazał się w telewizji po pięciu latach przerwy w The Johnny Cash Show; Jego występ także znalazł się w tej kolekcji.

POSŁUCHAJ Tell Me That It Isn’t True

Bob Dylan (featuring Johnny Cash) – Travelin’ Thru, 1967 – 1969: The Bootleg Series Vol. 15

DYSK 1

17 października 1967

Columbia Studio A, Nashville, TN

Sesje John Wesley Harding

 

01. Drifter’s Escape – Take 1 (Alternate Version)

02. I Dreamed I Saw St. Augustine – Take 2 (Alternate Version)

6 listopada 1967

Columbia Studio A, Nashville, TN

Sesje John Wesley Harding

 

03. All Along the Watchtower – Take 3 (Alternate Version)

04. John Wesley Harding – Take 1 (Alternate Version)

05. As I Went Out One Morning – Take 1 (Alternate Version)

06. I Pity the Poor Immigrant – Take 4 (Alternate Version)

07. I Am a Lonesome Hobo – Take 4 (Alternate Version)

 

Bob Dylan: śpiew, gitara, harmonijka

Charlie McCoy: gitara basowa

Kenneth Buttrey: perkusja

13 lutego 1969

Columbia Studio A, Nashville, TN

Sesje Nashville Skyline

 

08. I Threw It All Away – Take 1 (Alternate Version)

Previously released on The Bootleg Series, Vol. 10: Another Self Portrait

09. To Be Alone with You – Take 1 (Alternate Version)

10. Lay Lady Lay – Take 2 (Alternate Version)

Previously released as a digital download with iTunes pre-orders of Together Through Life

11. One More Night – Take 2 (Alternate Version)

12. Western Road – Take 1 (Outtake)

 

14 lutego 1969

Columbia Studio A, Nashville, TN

sesje Nashville Skyline

 

13. Peggy Day – Take 1 (Alternate Version)

14. Tell Me That It Isn’t True – Take 2 (Alternate Version)

15. Country Pie – Take 2 (Alternate Version)

 

Bob Dylan – śpiew, gitara, fortepian, harmonijka

Kelton D. Herston, Norman Blake, Charlie Daniels, Wayne Moss (10 & 12): gitary

Bob Wilson: fortepian, organy

Peter Drake: steel guitar (13-15)

Charlie McCoy: gitara basowa

Kenneth Buttrey: perkusja

 

DYSK 2

 

17 lutego 1969

Columbia Studio A, Nashville, TN

The Dylan-Cash Sessions

 

01. I Still Miss Someone – Take 5

Written by Johnny Cash and Roy Cash, Jr.

02. Don’t Think Twice, It’s All Right/Understand Your Man – Rehearsal

Written by Bob Dylan and Johnny Cash

 

18 lutego 1969

Columbia Studio A, Nashville, TN

The Dylan-Cash Sessions

 

03. One Too Many Mornings – Take 3

04. Mountain Dew – Take 1

Written by Bascom Lamar Lunsford and Scott Wiseman

05. Mountain Dew – Take 2

Written by Bascom Lamar Lunsford and Scott Wiseman

06. I Still Miss Someone – Take 2

Written by Johnny Cash and Roy Cash, Jr.

07. Careless Love – Take 1

Traditional, arranged by Bob Dylan and Johnny Cash

08. Matchbox – Take 1

Written by Carl Perkins

09. That’s All Right, Mama – Take 1

Written by Arthur Crudup

10. Mystery Train/This Train Is Bound for Glory – Take 1

Mystery Train written by Junior Parker

This Train Is Bound for Glory written by Woody Guthrie

11. Big River – Take 1

Written by Johnny Cash

12. Girl from the North Country – Rehearsal

13. Girl from the North Country – Take 1

14. I Walk the Line – Take 2

Written by Johnny Cash

15. Guess Things Happen That Way – Rehearsal

Written by Jack Clement

16. Guess Things Happen That Way – Take 3

Written by Jack Clement

17. Five Feet High and Rising – Take 1

Written by Johnny Cash

18. You Are My Sunshine – Take 1

Written by Jimmie Davis and Charles Mitchell

19. Ring of Fire – Take 1

Written by June Carter and Merle Kilgore

 

DYSK 3

 

18 lutego 1969

Columbia Studio A, Nashville, TN

The Dylan-Cash Sessions


01. Studio Chatter

02. Wanted Man – Take 1

03. Amen – Rehearsal

Written by Jester Hairston

04. Just a Closer Walk with Thee – Take 1

Traditional, arranged by Bob Dylan and Johnny Cash

05. Jimmie Rodgers Medley No. 1 – Take 1

Based on Blue Yodel No. 1 (T for Texas), The Brakeman’s Blues (Yodeling the Blues Away), and Blue Yodel No. 5 (It’s Raining Here) written by Jimmie Rodgers

06. Jimmie Rodgers Medley No. 2 – Take 2

Based on Waiting for a Train, The Brakeman’s Blues (Yodeling the Blues Away), and Blue Yodel No. 1 (T For Texas) written by Jimmie Rodgers

 

Bob Dylan: śpiew, gitara

Johnny Cash: śpiew, gitara

Carl Perkins: gitara (08,10, 02, 04-06)

Bob Wootton: gitara

Marshall Grant: gitara basowa

W.S. Holland: perkusja

 

1 maja 1969

Ryman Auditorium, Nashville, TN

Na żywo w The Johnny Cash Show

Premierowa emisja ABC-TV, 7 czerwca 1969

 

07. I Threw It All Away

included on 2010 DVD The Best of the Johnny Cash TV Show: 1969-1971

08. Living the Blues

09. Girl from the North Country

included on 2010 DVD The Best of the Johnny Cash TV Show: 1969-1971

 

Bob Dylan: śpiew, gitara

Johnny Cash: śpiew, gitara (09)

Norman Blake i Charlie Daniels: gitary

Peter Drake: steel guitar

Bob Wilson: fortepian

Charlie McCoy: gitara basowa

Kenneth Buttrey: perkusja

 

3 maja 1969

Columbia Studio A, Nashville, TN

Sesja Self Portrait

 

10. Ring of Fire (Outtake)

Written by June Carter and Merle Kilgore

11. Folsom Prison Blues (Outtake)

Written by Johnny Cash

 

Bob Dylan: śpiew, gitara

Fred F. Carter, Norman Blake: gitary

Charlie Daniels: gitara (11), gitara basowa (10)

Bob Wilson: fortepian

Peter Drake: steel guitar

Charlie McCoy: harmonijka (10), gitara basowa (11)

Kenneth Buttrey: perkusja

Delores Edgin i Dottie Dillard: chórki

 

17 maja 1970

Dom Thomasa B. Allena w Carmel w stanie New York

z udziałem Earla Scruggsa

 

12. Earl Scruggs Interview

13. East Virginia Blues

Written by A.P. Carter

Included in 1971 documentary Earl Scruggs: His Family and Friends

14. To Be Alone with You

15. Honey, Just Allow Me One More Chance

Traditional, arranged by Bob Dylan

16. Nashville Skyline Rag

Previously released on the album Earl Scruggs Performing with His Family and Friends

 

Bob Dylan: śpiew, gitara

Earl Scruggs: banjo

Randy Scruggs: gitara akustyczna

Gary Scruggs: kontrabas elektryczny

 

Wszystkie piosenki napisane przez Boba Dylana, chyba że zaznaczono inaczej

 

Wszystkie utwory wcześniej niepublikowane, z wyjątkiem przypadków, gdy zaznaczono inaczej

 

Redakcja edycji Jeff Rosen i Steve Berkowitz

 

Producentem sesji John Wesley Harding, Nashville Skyline i Self Portrait był Bob Johnston

 

Tekst Colin Escott i Rosanne Cash

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *