– Tym, co szczególnie uderzyło nas po premierze tej muzyki, było to, że chociaż wszyscy znają Deklarację, niewielu ją tak naprawdę czytało czy się w nią zagłębiało – mówi Richter. – Najczęstszy komentarz, jaki słyszeliśmy od publiczności, brzmiał: „To niesamowite usłyszeć ten tekst”. Jeśli ludzie mogą najpierw zagłębić się w jego sens, a następnie w drugiej części naprawdę pobyć z tym, co ten sens wnosi, to dla mnie jest to doskonały rezultat.
Przesłaniem najnowszej odsłony projektu „Voices” jest nadzieja. Muzyka – a przede wszystkim obraz filmowy do promującego nowy album singla „Mirrors” – zaprasza nas do oderwania się od bieżących wiadomości i zastanowienia się nad ideami zawartymi w Powszechnej Deklaracji. Pomimo melancholijnej aury, przez cały album przewija się nadzieja i wiara: przekonanie o potencjale nienapisanej jeszcze przyszłości oraz młodego pokolenia dojrzewającego w duchu aktywizmu. Świetlana przyszłość jest w naszym zasięgu, jeśli tylko się na nią zdecydujemy. Yulia Mahr, twórczyni filmowa i partnerka artystyczna Richtera, w swoim pięknym teledysku do utworu „Mirrors” uchwyciła proces odrodzenia poprzez zjawiskowe obrazy rozkwitających kwiatów.
Odkąd Mahr stworzyła poruszające obrazy filmowe do utworów „All Human Beings” i „Mercy” z pierwszej odsłony projektu, światem wstrząsnął napędzany pandemią niepokój i wprowadzone lockdowny. – Przy wszystkich swoich wyzwaniach, ten moment daje nam również możliwość budowania od nowa; zamiast tylko restartować stary świat, możemy wymyślić nowy – wyjaśnia Mahr. – Dlatego mój pierwszy obraz filmowy do drugiej części VOICES przepełnia nadzieja. Wszystkie te kwiaty ukazane są w negatywie – a z tego, co negatywne, z tego, co mroczne i niepokojące, może narodzić się pozytywna przyszłość, przyszłość pełna piękna. Trudno ją jeszcze dostrzec, ale potencjalnie już tam jest. Historia nie jest nieuchronna. Jeśli się zjednoczymy, możemy stworzyć lepszy świat.
Richter dodaje: – Każdy moment niesie w sobie potencjał nowego początku. I to jest jedna z tych rzeczy, które są tak pokrzepiające w tym tekście. Przedstawia on fundamentalne i proste zasady, które są dla nas w pełni dostępne przez cały czas, ale musimy je wybrać. To jest właśnie wyzwanie, czyż nie?
Przejmujący utwór „Mercy” staje się tutaj sercem albumu, wcześniej zamykał pierwszą część. Singiel wyznacza kluczowy punkt zwrotny płyty – od skupienia się na tekście Deklaracji do muzyki czysto instrumentalnej, bazującej na muzycznych motywach z pierwszej części i rozwijającej je w bardziej abstrakcyjnym kierunku dającym przestrzeń do refleksji. To dlatego na płycie „Voices 2” nie usłyszymy żadnych wypowiadanych słów, a jedynie śpiewające głosy wplecione w muzykę niekiedy ambientowego instrumentarium; muzyka w mniejszym stopniu dotyczy tu świata, który już znamy, a w większym – nadziei na przyszłość, którą dopiero mamy przed sobą.
– Druga część naprawdę podejmuje zasadę muzyki jako przestrzeni do namysłu – wyjaśnia Richter. – Po utworze „Mercy” nie pojawia się już żaden tekst. Są jedynie te muzyczne przestrzenie do refleksji. Jeśli pomyśleć o pochodzeniu fragmentów z Deklaracji sprzed 70 lat, to „Mercy” sprawia wrażenie, jakby przenosił ten tekst w teraźniejszość. Druga odsłona muzyki jest natomiast o potencjale – dotyczy przyszłości, świata, który chcemy stworzyć.