Rock, alternatywa, neopunk… szczerze i przebojowo. Takiej płyty dawno nie było i pewnie długo nie będzie. Płyty takiej jak dawniej.
Będę szczery jak Waluś, bo nie mam dystansu do tego „bezczelnego, małego gnojka będącego jednocześnie kochanym, cudownym facetem” – jak raczył nazwać go Błażej Król. Oddaję zatem głos innym.
O MUZYCE:
„Tworząc „ATAK” czułem się totalnym śmieciem, który chciał zerwać z nałogami, przestać rozbijać innym życie i spojrzeć rodzinie w twarz. Dlatego nie ma tam treści politycznych, co nie znaczy, że polityka jest mi obojętna. – tłumaczył WaluśKraksaKryzys w jednym z wywiadów – Na razie skupiam się nad wychodzeniem z głębokiego dołu, ale też coraz ostrzej widzę, że polityka jest coraz bliżej nas. Boli mnie wiele i chcę być zaangażowany, ale chcę to robić z jakimś smakiem, jak kiedyś Brygada Kryzys„.
„Moja muzyka to poezja śpiewana na petardzie” – mówi WKK – gitarowe objawienie 2019 roku. Zwycięzca Jarocina w 2020 roku i największy no-name na Męskim Graniu. Jego muzyka to mieszanka nośnych riffów, elektroniki i słodko-gorzkich obserwacji związanych z codziennością (rówieśników) Walusia.
„Album ATAK […] stanowić będzie solidną porcję prawdziwego, gitarowego grani..”
„Waluś serwuje nam pełnokrwistą alternatywę, którą określiłbym jako wściekłe brzmienia. W jego utworach widać szczerość przekazu oraz buntowniczą naturę twórcy„.
„Oczekiwanie na album Walusia jest duże, artysta udowodnił bowiem, że typowo „garażowe granie” jest w stanie przebić się do mainstreamu. Te surowe, krzykliwe i mocno gitarowe klimaty są czymś, czego ostatnio brakuje na polskim rynku muzycznym. Naprzeciw temu wychodzi właśnie Waluś i swoim zawadiackim usposobieniem zaczyna się na rodzimej scenie rozgaszczać„.
O TEKSTACH
„Jest świetnym tekściarzem. Parę miesięcy temu po raz pierwszy słuchałem jego nowej, jeszcze niewydanej, płyty i miałem ciarki. Kupuję go w całości. Jest młodym, ciągle jeszcze poszukującym artystą, ale to, co popełnia, jest totalne. […]
– On nazywa jednym z najlepszych polskich tekściarzy ciebie.
To jest śmieszna i dziwna sytuacja, bo ja się trochę bałem do niego zadzwonić. Wydawał mi się takim bezczelnym małym gnojkiem, którym jest, ale jednocześnie jest także kochanym, cudownym facetem.
[…] Poznając się, świetnie zgraliśmy się na płaszczyźnie narko-alko w trybie nocnym – pełen odlot i poczucie, że jesteśmy nieśmiertelni. Ja wydawałem wtedy płytę „Nieumiarkowania” i ten tytuł nie był przypadkowy. Tak sobie obaj lecieliśmy, ale po chwili zatrzymaliśmy się i każdy w swoim miejscu zaczął budować własny świat, nie tylko na bazie tych wzorów chemicznych. Nagle okazało się, że przechodzimy pewną mutację, w jakiś sposób symbiotyczną, bo w różnych miejscach, ale równolegle – on w Skale, ja w Jeninie. Jestem ciekawy jego kolejnych płyt, bo w jego tekstach słychać ciężar tych wzorów chemicznych, i ciekawi mnie, co będzie dalej„.
Wszystkie teksty WalusiaKraksaKryzys są (niestety) autobiograficzne. Mała próbka – fragment tekstu najnowszego singla „UŚMIECHU CHELSEA”:
(…)
moje życie jest mocno poje***e
odkąd zamieniłem Skałę na Kraków i Warszawę
sprzedałem furę i przepiłem hajs
tak samo jak gitarę
żeby pić przez cały czas
DNA dla DDA
dziadek tata to i ja
DNA od pana z DDA
WSPOMNIENIE NIEFORMALNEGO DEBIUTU
„Moje emocje podczas odsłuchu są podobne, jak przy materiale Lecha Janerki – „Historii Podwodnej”, wzbudzającym niepewność o jutro, tylko momentami dając promyki szans na lepszy dzień. Z jednej strony przeraża ten fakt, z drugiej pokazuje, jak oboje artyści potrafią oddać realia swoich czasów. Odnotować jednak należy, iż Waluś częściej porusza tematykę relacji miłosnych.
Słowa: „Czy mnie stać by czas na was / Odbijać od chwil gdzie ludzie nie traktują mnie jak głupi żart” wydają się być sensem utworu „NaNoże” – pytaniem o to, czy powinniśmy przebywać w otoczeniu, które traktuje nas jako osobę do wyśmiania, albo idąc dalej, analiza nad tym, jak nas ludzie postrzegają – czy relacja z nimi jest dla nas zdrowa. Dobrze jest czasem zaznać takiej chwili refleksji, którą zaserwował nam wokalista„.
PODRÓŻ – Z PRZESZŁOŚCI DO PRZYSZŁOŚCI
Na dwa tygodnie przed dzisiejszą premierą płyty „ATAK” opublikowano nominowanych do nagrody Sanki 2021 dla najbardziej obiecujących młodych twórców. Równocześnie upubliczniono finałowe TOP10 z zeszłego wskazując: Sanah, WaluśKraksaKryzys i braci Kacperczyk jako najpoważniejszych kandydatów do Sanek 2020. Konkursu nie rozstrzygnięto, bo pandemia (kwiecień 2020)… Szkoda.
Koncerty którymi już dziś zainteresowane są największe w Polsce festiwale – serio, chciałbym móc pokazać swój kalendarz, no ale…; ) powiem tak: przed nami spektakularne ogłoszenia… Więc te koncerty pełne szczerych, silnych emocji gra tak, jakby urodził się dwadzieścia lat wcześniej niż wskazuje jego PESEL. Żadnych majteczek w kropeczki i jednocześnie bez nadęcia i niepotrzebnej emfazy. Sam mówi o sobie, że jest prostym w obsłudze chłopakiem, pytany o teksty bezradnie rozkłada ręce i ze śmiechem odpowiada – „są tak dosłowne, że nie wiem, co jeszcze mógłbym powiedzieć…„.
PIERWSZY TAKI VIDEO-TRYPTYK W POLSKIM ROCKU
Teledyskami zilustrowaliśmy trzy pierwsze single. Wszystkie zdjęcia zrealizowaliśmy w naturalnym środowisku Walusia. W Skale, na ławce w Rynku, na cmentarzu przy grobie jednego z bohaterów pierwszego singla, w radiowozie, w studiu tatuażu, w skromnym pokoju zamieszkiwanym przez Artystę. Pogoda nam dopisała – ciągle lało.
Wszystkie trzy klipy produkowaliśmy za jednym zamachem. Każdy kolejny zaczyna się tam, gdzie skończył poprzedni. W pierwszym z nich (z grudnia 2020) zobaczyć można dwa kolejne. Wszystkie pełne są odniesień do siebie nawzajem, follow-up’ów i nawiązań, prawdziwych postaci i wydarzeń. Polecam zapoznać się z nimi we właściwej kolejności.
1. Tuż Przed Północą ft. Król
2. Najgorsze Rzeczy
3. Uśmiech Chelsea
Krótkie CV WaluśKraksaKryzys:
– czerwiec 2019 – nieformalny debiut płytą „MiłyMłodyCzłowiek” zrealizowaną samodzielnie domowym sumptem (dostępna w streamingu i na YT);
– marzec 2020 – kontrakt z Mystic (wesoła historia, można się zapytać);
– zaproszenie na Spring Break, zaproszenie do Męskie Granie Young Orchestra – ale pandemia, szlag trafił to;
– lipiec 2020: laureat 50. festiwalu FAMA w Świnoujściu;
– sierpień 2020: zaproszenie przez Króla do Żywca na finał Męskiego Grania;
– wrzesień 2020: I miejsce w Jarocinie(!!!);
– 4 grudnia 2020: premiera płyty MGO 2020 z coverem utworu Walusia „TUŻ PRZED PÓŁNOCĄ” i jego gościnnym udziałem u boku Króla;
– 30 grudnia 2020 premiera pierwszego singla „TUŻ PRZED PÓŁNOCĄ” ft. Król;
– 19 stycznia 2021 – publikacja utworu tytułowego „ATAK” w serwisach streamingowych;
– 23 marca 2021 premiera drugiego singla „NAJGORSZE RZECZY”;
– 10 kwietnia 2021 – upublicznienie listy finalistów zeszłorocznego plebiscytu Sanki 2020 Gazety Wyborczej, w którym WKK obok Sanah i braci Kacperczyk znalazł się w pierwszej trójce. Z powodu pandemii plebiscytu nie rozstrzygnięto.