Wywiad z Lady Gagą

Pytania o jazz

Q: Co skłoniło Cię do nagrania kolejnego albumu jazzowego?

Szczerze, to Tony zadzwonił do mnie w dniu, kiedy nasz pierwszy wspólny album trafił na pierwsze miejsce listy przebojów i powiedział mi, że musimy nagrać kolejny, który powinien składać się z piosenek Cola Portera i piosenek o miłości. Odpowiedziałam: „Dobrze, Tony”. Zawsze dotrzymuję słowa danego Tony’emu, to wspaniały przyjaciel.

Q: Czy odkryłaś coś nowego lub ciekawego o „niesławnej” scenie jazzowej w trakcie przygotowywania duetów, które śpiewaliście razem z Tonym?

Za każdym razem, kiedy śpiewam jazz, każdy z muzyków, każdego wieczoru, w każdej chwili gra inaczej, więc musisz zawsze być gotowy na niuanse i zmiany, i umieć się w tym odnaleźć. Ja to po prostu kocham – nie tylko jako wyzwanie, ale całego ducha i wolność jazzu.

Pytania związane z Tonym Bennettem

Q: Co sprawia, że ten album nagrany z Tonym Bennettem jest dla Ciebie tak wyjątkowy?

To jego ostatni album, a jest on moim muzycznym towarzyszem. To absolutna legenda. Jego dziedzictwo jest bezprecedensowe i będę zawsze mu wdzięczna za to, że dzielił ze mną swój talent i pozwolił mi po prostu być podczas gdy jego światło mnie oświetlało.

Pytanie dotyczące albumu

Q: Którą piosenkę z waszego wspólnego albumu z Tonym Bennettem lubisz najbardziej?

O matko, ciężko powiedzieć! Kocham „Love for Sale”, uwielbiam „I Get a Kick Out of You” uwielbiam też moje solowe „Let’s Do It” i, szczerze mówiąc po prostu kocham całą płytę. Wiesz, w muzyce jazzowej nie liczy się tylko jedna piosenka, a jazz dla mnie to całe uczucie, cały klimat, więc cały album jest dla mnie wyjątkowy. Gdyby to ode mnie zależało, to sugerowałabym pobranie czy kupienie całego albumu a nie tylko jednej piosenki. To styl życia, uczucia. To cały świat. To miłość… na sprzedaż! (It’s love… for sale)

Pytania związane z fanami

  1. Ten album został wydany w czasie kiedy spotkania w prawdziwym życiu ciągle podlegają obostrzeniom. Jak to jest wydawać album w ten sposób, z perspektywy wizualnej czy doświadczeń Twoich fanów? Czy różni się to od koncertowania do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni?

Jest ogromna różnica w tworzeniu muzyki i jej wydawaniu w czasie globalnej pandemii. Musimy przestrzegać wielu środków ostrożności i musimy pracować razem w inny sposób. Myślę, że to, co jest naprawdę wyjątkowe, to sposób, w jaki się spotykamy i sposób, w jaki sprawiamy, że to działa, jak angażujemy się w siebie nawzajem. Oczywiście wszyscy kochamy sztukę, wszyscy kochamy muzykę bo inaczej by nas tu nie było. Mówię to często, ale myślę, że w czasie COVID-19, kiedy jest tyle cierpienia, jednocześnie jest tyle ogromnej odwagi. Tak też jest w moim zespole i chciałabym to docenić i powiedzieć dziękuję każdemu, kto tu jest, za to, że ten koncert mógł się odbyć i mogliśmy udostępnić w tym czasie jazz całemu światu. Jazz rodzi się z bólu, a świat odczuwa teraz wiele bólu i mam nadzieję, że dziś wieczorem udało nam się przekłuć ten ból w trochę radości.

Q: Pandemia sprawiła, że trudno jest Ci być ze swoimi fanami – jak ważna jest dla ciebie możliwość połączenia się z nimi zdalnie poprzez to doświadczenie i koncert w Westfield po tak długim czasie? 

Połączenie się ponownie z moimi fanami po tak długim czasie, kiedy nie mogłam dla nich śpiewać, jest dla mnie bardzo ważne i ogromnie doceniam Westfield za wsparcie tych doświadczeń, jakie daje muzyka jazzowa. Wierzę, że jazz to najwspanialsza muzyka jaka istnieje w Ameryce. To, abyśmy mogli być tego świadkiem, doświadczać jazzu razem i spotkać się aby go oglądać, aby go śpiewać, słuchać i kibicować mu, było wszystkim na co liczyłam i czekałam. Więc mam nadzieję, że był to wieczór radości i chcę wyrazić moją ogromną wdzięczność wszystkim fanom, którzy byli tu dzisiejszego wieczoru.

Pytanie o modę

Q: Jazz jest nierozerwalnie związany ze stylem i wyrafinowaniem lat 20-tych. Jak praca nad tym albumem wpłynęła na twoje modowe inspiracje?

Jeśli chodzi o modę to powiedziałabym, że nie ma tu granic, bo sama muzyka jazzowa jest nieograniczona. Biorąc pod uwagę akordy, sposób, w jaki ta muzyka jest skonstruowana – jest to dla mnie najbardziej wyzwolona muzyka ze wszystkich. Inspiruje mnie głównie rodzina, a moja siostra zrobiła kostiumy, które noszę dziś wieczorem podczas występu. Obserwowała mnie kiedy, w wieku lat jedenastu czy dwunastu starałam się być piosenkarką jazzową, więc wie jak zrobić dla mnie coś autentycznego, dla osoby, którą naprawdę jestem. Wydaje mi się, że jeśli myślimy o ubiorze w kategoriach jazzu to bardziej jest to autentyczność niż pomysł, idea. Tak jak w latach 20-tych jazz wykraczał poza swoją epokę tak jest teraz w 2021. I myślę, że to właśnie też jest jazz.

Pytanie związane ze zdrowiem psychicznym

Q: Byłaś mentorem zdrowia psychicznego przez całą swoją karierę i w końcu znaczenie zdrowia psychicznego wydaje się być priorytetem na całym świecie. Jak zmieniła się rozmowa na temat zdrowia psychicznego, od czasu kiedy założyłaś Fundację Born This Way?

Myślę, że odkąd założyłam z mamą fundację Born This Way, największą zmianą jest to, że w końcu faktycznie rozmawiamy. Wcześniej było to coś, o czym bardzo trudno było mówić, bo wokół zaburzeń psychicznych narosło ogromne piętno. Teraz wydaje się, że ludzie są bardziej otwarci na dyskusję i zdają sobie sprawę, że zwłaszcza stan świata, w którym się znajdujemy, wymaga, abyśmy wszyscy zrozumieli znaczenie naszego zdrowia psychicznego. I teraz chciałabym powiedzieć każdemu, że w porządku jest się sprawdzać i zadawać sobie pytanie jak się miewa twoja głowa, zastanawiać się  jak się czujesz i czy życie nie pędzi zbyt szybko i w porządku jest przyznać się do tego, że musisz zwolnić i zatroszczyć się o siebie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *