XII Festiwal Polska w IMCE – Niecodzienny Festiwal Teatralny

Teatr IMKA zaprasza na XII edycję Festiwalu Polska w IMCE, który w tym roku odbywa się w Ursynowskim Centrum Kultury Alternatywy. W dniach od 8 do 19 grudnia 2024 roku na widzów czeka bogaty program spektakli, które łączą literaturę, sztukę, muzykę i teatr.
Każde przedstawienie to odrębna opowieść – od surrealistycznej podróży w głąb myśli Wisławy Szymborskiej, przez poruszające historie inspirowane sztuką impresjonizmu i literaturą, aż po intymne monodramy i osobliwe farsy o ludzkiej naturze. Festiwal to nie tylko okazja do spotkania z wybitnymi twórcami i aktorami, ale także przestrzeń do głębszej rozmowy o istocie człowieczeństwa, relacji i sztuki.

8 grudnia 2024 r.
„Szymborska. Kropki, Przecinki, Papierosy.”
Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie

Reżyseria: Anna Gryszkówna

Surrealistyczna, zmyślona opowieść w asyście całkiem prawdziwych wierszy to próba przyjrzenia się poetce, tak jak sama by tego chciała. Bez nadęcia, emfazy i sztucznej powagi.

Jest 3 października 1996, Dom Pracy Twórczej „Astoria”, Zakopane. Wisława Szymborska sama w pokoju, niczego nie podejrzewając, pisze wiersz. Dzwoni telefon. Pojawia się Kot. Poetka rozmawia z nim, ignorując natarczywy telefon. W końcu odbiera. Słucha, odkłada słuchawkę. (Dostała Nobla). Zamknięta w pokoju musi zmierzyć się z werdyktem, z przeznaczeniem, sławą i nieśmiertelnością. Ale Nobel to tylko pretekst do opowiedzenia czegoś więcej. O myślach Szymborskiej, uczuciach, pragnieniach, marzeniach, przyszłości i przeszłości. Pojawiają się postaci realne i nierealne. Student, w którym się kochała jako mała dziewczynka i opisała w wierszu „Śmiech”. Jest Kornel Filipowicz, Adam Włodek, Bohun, Andrzej Gołota, Nieujawniony Podmiot Liryczny z dość dziwną misją, no i powracający ciągle Kot.

14 grudnia 2024 r.
“Ogrodnik”

Reżyseria: wspólna

Trójka wybitnych aktorów – Jerzy Schejbal jako Georges Clemenceau, Daniel Olbrychski jako Claude Monet i Magdalena Schejbal jako Blanche Monet – w spektaklu „Ogrodnik” przypomina o sile przyjaźni, miłości, sztuki i pasji. Opowieść o spotkaniu Moneta, mistrza impresjonizmu, oraz Clemenceau, giganta polityki, ukazuje ich zażarte dyskusje i odmienne spojrzenia na rzeczywistość. Monet, w kryzysie twórczym, dzięki rozmowom wraca do malowania, tworząc słynne „Nenufary”. Sztuka podkreśla, że w obliczu chaosu i zagrożeń przyjaźń i sztuka pozostają ponadczasowymi wartościami, które kształtują nasze życie i hierarchię wartości.

11 i 12 grudnia 2024 r.
„Miłości”, „Nieczystość”, „Błękitne oczy pełne miłości”

Tekst i reżyseria: Tomasz Man

Trzy monodramy na pograniczu performansu, muzyki i sztuk plastycznych, zrealizowane na podstawie sztuk teatralnych Tomasza Mana i w jego reżyserii. Przedstawienia są próbą przełożenia tradycyjnej formy teatru radiowego na żywy plan. „Miłości” to historia dziewczyny, która „żyje uczuciem”, karmi się nim. Czeka na swojego ukochanego i zrobi wszystko, żeby z nim być. W spektaklu zobaczymy znakomitą Kamillę Baar. „Nieczystość” jest kryminalną zagadką, porusza bardzo trudny i budzący silne emocje temat, jakim jest pedofilia. W roli wychodzącego na wolność mężczyznę wystąpi Zdzisław Wardejn. Z kolei Andrzej Chyra wcieli się w rolę ojca w monodramie „Błękitne oczy pełne miłości”. To opowieść o ucieczce z bombardowanego miasteczka, o zagubieniu córki i żonie, która czeka na swoją rodzinę na granicy.

18 i 19 grudnia 2024 r.
”Strasznie śmieszne na podstawie Okropnie smutne”.

Reżyseria: Ewa Kaim

On i Ona spotykają się w dziwnym miejscu o niezwykłej porze. Ona tu przyszła „ponapawać się” blaskiem księżyca, On – jakby nigdy stąd nie odchodził. Miejsce nad przepaścią, co to za miejsce? Ona mówi, że chce pooddychać w ciszy, a potem nie przestaje z siebie wyrzucać słów. On – nie chce jej obecności, nie chce dialogu, a potem podkręca jej słowa w szaleńczą błazenadę. Niekiedy bezlitośnie: „komizm, by wywołać należyty skutek, wymaga chwilowego znieczulenia serca”. Przez sporą ilość czasu jest po prostu strasznie śmiesznie – między Nim i Nią rozgrywa się osobliwa farsa. Z biegiem nocy komedia zaczyna się jednak rozszczelniać, odsłaniać swoje prawdziwe powody, rozpacz zapanowania nad czymś, nad czym wszystkie inne sposoby panowania zawiodły.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright © 2022 | Strefa Music Art | Realizacja: Studio Graficzne 702

error: Zabezpieczone!!