„Heard It On The X”, to utwór z nadchodzącego albumu ZZ Top „RAW”, który będzie dostępny już 22 lipca nakładem Shelter Records/BMG. Podobnie jak pozostałe 11 kompozycji z nadchodzącego albumu, został nagrany w kultowym „Gruene Hall” w New Braunfels w Teksasie. Ta klasyczna sceneria została wybrana na nieskrępowaną, zorientowaną na korzenie sesję, opisaną w nominowanym do nagrody Grammy dokumencie ZZ Top „That Little Ol’ Band From Texas”. Film wyreżyserowany przez Sama Dunna i wydany przez Banger Films to wgląd w historię historycznego składu zespołu: Billy Gibbons, Frank Beard i Dusty Hill.
„Heard It On The X” zadebiutował w 1975 roku jako część czwartego albumu ZZ Top – Fandango! i nadal jest jednym z najpopularniejszych dzieł zespołu. Utwór jest kroniką słynnego zjawiska radiowego „border blaster” z czasów, gdy meksykańskie stacje utrzymywały częstotliwości rozpoczynające się na literę „X” tuż na południe od granicy, nadając z praktycznie nieograniczoną mocą. Stacje amerykańskie osiągnęły maksymalną moc szczytową do 50 000 watów, podczas gdy stacje meksykańskie były znane z sygnału o mocy miliona watów. Jak wspomina Billy Gibbons: „Chociaż Dusty, Frank i ja dorastaliśmy w innej części Teksasu, słuchaliśmy tych samych stacji, zwłaszcza stacji „X”, co w rezultacie skończyło się dla nas wieloma wspólnymi kulturowymi i muzycznymi punktami odniesienia”.
Treść programów „X” to przegląd praktycznie wszystkiego, począwszy od programu gospel, programu bluesowego, po reklamy lekcji gry na gitarze, sprzedaż piskląt, maści fryzjerskich, kolekcji płyt i oczywiście wszelkiego rodzaju oferty miłosne i niemal każdy rodzaj religijnej perswazji, jaki można sobie wyobrazić. XERF w Del Rio był standardowym miejscem tego rodzaju podziemnego doświadczenia radiowego, nieprzerwanie rozbrzmiewającego noc po nocy.
Pomysł nadawania do amerykańskich słuchaczy z Meksyku pochodzi od legendarnego „Doctor” J.R. Brinkleya, którego procedura implantacji gruczołu koziego była reklamowana jako lekarstwo na problemy z impotencją seksualną w erze przed Viagrą. Jego szarlataneria dotarła do ogromnej publiczności chętnych słuchaczy, jednocześnie omijając wszelkie drogi rządowej aprobaty.
Tekst piosenki jest odzwierciedleniem przywiązania ZZ Top do eklektyzmu tych śmiałych stacji radiowych i ukłonem w stronę doktora Brinkley:
Do you remember
back in nineteen sixty-six?
Country Jesus, hillbilly blues,
that’s where I learned my licks.
Oh, from coast to coast and line to line
in every county there,
I’m talkin' ’bout that outlaw X
is cuttin' through the air.
We can all thank Doctor B
who stepped across the line.
With lots of watts he took control,
the first one of its kind.
So listen to your radio
most each and every night
’cause if you don’t I’m sure you won’t
get to feeling right.
Jak zgodnie opowiadają Gibbons i Beard na notkach z wkładki albumu: „..to był w bardzo realny sposób, powrót do naszych korzeni. Tylko my i muzyka, bez wielotysięcznej publiczności, bez stoisk z gadżetami, bez godzin na parkingu, bez kolejki autobusów wycieczkowych. Tylko my i muzyka. Już wtedy wiedzieliśmy, że to bardzo szczególna okoliczność, wszyscy w tym samym miejscu w tym samym czasie… i jaki to był czas!”.
Utwory z „RAW”, w tym nowa wersja „Heard It On The X”, zostały nagrane w ciągu jednego dnia, co miało na celu utrzymanie całego procesu – jak zaznacza sam zespół – „w duchu prostoty”; jest to ukłon w stronę początków ZZ TOP. Billy F. Gibbons odpowiada za produkcję, a za inżynierią stoi Jake Mann i Gary Moon. „RAW” został zmiksowany przez Ryana Hewitta. Album będzie dostępny na 180-gramowym winylu, CD oraz na wszystkich platformach cyfrowych. Zostanie wydany „In righteous memory of Dusty Hill”. Pre-order albumu dostępny tutaj.
Brown Sugar
Just Got Paid
Heard It On The X
La Grange
Tush
Thunderbird
I’m Bad, I’m Nationwide
Legs
Gimme All Your Lovin’
Blue Jean Blues
Certified Blues
Tube Snake Boogie