[Wywiad] “Chcemy dostarczać najaktualniejszej wiedzy, budować społeczność i realnie wpływać na to, jak wygląda branża.” – Michał Wójcik z Tak Brzmi Miasto

18-19 listopada w Krakowie! 10. edycja konferencji i showcase’u Tak Brzmi Miasto!

Temat przewodni: KARIERA.

Jak zbudować karierę? Jak rozpocząć? Jak działać, żeby prosperować i by trwała ona jak najdłużej?

Z tej okazji miałem możliwość przeprowadzenia wywiadu z założycielem tego projektu – Michałem Wójcikiem.

Mariusz Majchrzak: Opowiedz proszę, w kilku słowach o historii powstania Tak Brzmi Miasto

Michał Wójcik: Historia ta sięga 2011 roku, kiedy to zrobiliśmy pierwszy showcase, jeszcze tylko dla lokalnych zespołów. W 2013 r. formułę uzupełniliśmy o część edukacyjna – panele dyskusyjne i warsztaty – i po raz pierwszy użyliśmy hasła “Tak Brzmi Miasto”. Grali na nim również artyści spoza Krakowa – np. Marysia Żak, ze swoim ówczesnym zespołem Makijaż, która dziś znana jest jako Mery Spolsky.

Dla kogo takie miejsce jak TBM będzie możliwością rozwoju?

Celujemy w muzyków i muzyczki, którzy sami zarządzają swoją karierą oraz w menedżerów i menedżerki – choć tych jest po prostu znacznie mniej. To zawsze była nasza tzw. grupa docelowa, bo sami nimi – samozarządzającymi się artystami – jesteśmy. Wiemy z czym się to wiąże i starając się pomagać innym, pomagamy sobie (albo vice versa). Myślę, że to też jest naszą siłą – wiemy po prostu jak ta perspektywa wygląda i wiemy na jakie pytania artyści szukają odpowiedzi.

W jaki sposób pomagacie artystom odnaleźć się na rynku muzycznym?

Staramy się dostarczać, szumnie mówiąc, edukacji dot. tego, jak to wszystko w branży działa. To super ważna sprawa bo bez tego nie wiadomo jak się poruszać, jak się rozwijać i budować karierę. Z drugiej strony, ściągamy w jedno miejsce tych, którzy już w branży mają wyrobione nazwisko i tych, którzy dopiero zaczynają. Dostarcza to fajnej okazji na nawiązywanie znajomości i współpracy. Te dwa składniki – wiedza i kontakty – uważamy za niezbędne minimum by coś budować i rok w rok staramy się je dostarczać.

Wasza grupa nie jest dla siebie konkurencją, lecz ogromnym wsparciem. Kiedy tak obserwuję Was od kilku lat i to, co dzieje się w grupie, widzę jedność. Wręcz coś w rodzaju rodziny, która przyjmie do siebie każdego. Jak myślisz, z czego ta ‘bliskość’ wynika?

Przy okazji naszych działań staramy budować się tzw. społeczność Tak Brzmi Miasto. Fajnie, że widać z zewnątrz, to o czym mówisz, bo to dokładnie nasza intencja – żeby zasiać ziarno wzajemnego wsparcia i współpracy. My wszyscy przecież jesteśmy branżą muzyczną, i jak ją sobie zbudujemy, tak się wyśpimy (śmiech). Będzie ona działać w oparciu o takie wartości, jakie sami do niej wniesiemy. Chcemy by była to właśnie współpraca, transparentność i partnerstwo. Mam nadzieje – a właściwie już to wiem obserwując osoby w naszej społeczności – że przekłada się to na długoterminowy kształt branży muzycznej.

16 października premierę miał ToolBox, w którym zawarto temat organizacji tras koncertowych. Przyznam, że z super zaciekawieniem oczekiwałem dnia, gdy będę mógł zajrzeć i sprawdzić, co się w nim znajduje. Jak byś przekonał ludzi wchodzących w branżę – bądź już obecnych od lat na to, by zapoznali się z Toolboxem?

Toolboksy to jedna z wielu inicjatyw, które uprawiamy oprócz samej konferencji – jest jeszcze Inkubator, Summercamp (obóz letni) czy inne projekty edukacyjne. One jednak są w 100% on-line. Myślimy o nich jako bardzo podstawowym narzędziowniku dla muzyka, umożliwiającym w łatwy sposób zapoznanie się z branżowym know-howem. To proste – na tyle na ile to możliwe – instrukcje jak robić rzeczy dobrze. Jeśli zaczynasz przygodę w branży i chcesz upewnić się, że zrobisz wszystko tak “jak się powinno”, warto sprawdzić taki Toolbox. W gruncie rzeczy warto go też sprawdzić, gdy jeśli jesteś wyjadaczem/wyjadaczką. Jestem pewien, że odkryjesz jakiś nowy punkt widzenia i rozwiniesz się jeszcze bardziej.

Główny aspekt tej rozmowy to zbliżająca się konferencja Tak Brzmi Miasto, która odbędzie się w Krakowie w weekend 18 i 19 listopada. Na uczestników czeka wiele konferencji branżowych, jak i koncertów. Jakie macie założenia na tegoroczną edycję? Jakie tematy są dla Was kluczowe?

To co wyróżnia nas spośród innych konferencji to temat przewodni, który co roku jest inny. W 2023, na 10. Rocznice TBM, postanowiliśmy porozmawiać o budowaniu kariery. O tym, czym w ogóle jest kariera, co się na nią składa i jak o nią zadbać, by była dobra i długotrwała. Każdy z blisko 30 paneli, warsztatów, wykładów w jakiś sposób jest właśnie o tym.

Moje ulubione warsztaty w tym roku, to te dotyczące budowania zespołu i współpracy z ludźmi i tego jak ten aspekt wpływa na nasze kariery.

Moim konikiem jest zarządzanie z wykorzystaniem praktyk z branży IT – tzw. Agile. Będzie to własny wykład, ale również warsztat Anety Kwiatkowskiej, na co dzień pracującej w zespołami programistów.

Będzie też świetny warsztat że sprzedaży oferty, Michała Bukowskiego. To bardzo często najmniej lubiany aspekt pracy z własną kariera, a bardzo istotny. Michał uczy jak podejść do tego tematu w taki sposób żeby nie tylko nie bolało, a żeby działało na 100%. Nabyte umiejętności można będzie od razu przećwiczyć na prawdziwych organizatorach w trakcie warsztatu bookingowego – mamy nadzieję że efektem będą zaklepane koncerty. Tak naprawdę musiałbym wymienić każda aktywność – bo mamy ich kilkadziesiąt, ale zawsze mniej niż byśmy chcieli. Każda z nich ma swoje miejsce w grafiku i składa się na większą całość. Od rozmów o zarządzaniu, o współpracy z ludźmi, o tym jak w ogóle zacząć w branży muzycznej i jaką ścieżkę wybrać (i na jakiej z nich można najwięcej zarobić – ha ha!). To wszystko pomyślane jest tak, by być kompletnym przewodnikiem “po karierze muzycznej”.

Czy macie jakieś plany na rozbudowanie swojej marki na polskiej scenie muzycznej?

Chcemy kontynuować to, co zaczęliśmy ponad dziesięć lat temu: dostarczać najaktualniejszej wiedzy, budować społeczność i realnie wpływać na to, jak wygląda branża. Po to by coraz więcej osób mogło się utrzymywać się w niej w zrównoważony, mądry sposób oraz by kwitła jako wspierająca, empatyczna, ale też profesjonalna społeczność. W tym celu chcemy zreaktywować po rocznej przerwie Inkubator – by mógł dostarczać podstawowej wiedzy i warunków do startu jak najszerszemu gronu muzyków i muzyczek. Chcemy rozwijać tzw. summercamp – obóz letni – dla tych osób z Inkubatora, które poczują, że potrzebują czegoś więcej i że chcą zrobić konkretny krok w stronę profesjonalizacji. Chcemy też dodać nowy etap – niejako “trzeci poziom” – dla tych, którzy wiedzą, że muzyka to ich droga i chcą spróbować sił w konkretnych współpracach, czy to z menedżerami, agencjami czy wytwórniami. W tym temacie “trwają rozmowy” i niedługo – może nawet na konferencję? – przyniesiemy konkrety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright © 2022 | Strefa Music Art | Realizacja: Studio Graficzne 702

error: Zabezpieczone!!