The world we live in – premiera płyty pianisty Tomasza Betki ze specjalnym udziałem Piotra Fronczewskiego

The world we live in – to tytuł płyty pianisty, kompozytora i producenta Tomasza Betki, którą promuje singiel pt. Napchać się do syta z udziałem Piotra Fronczewskiego, mówiącego poruszający tekst swojego autorstwa zawierający wiele ważnych refleksji na temat współczesnego świata. Na płycie znalazło się 15 kompozycji, w których można usłyszeć także Jana Nowickiego,  Beatę Kawkę, a także gości z Japonii, Brazylii, Argentyny, Stanów Zjednoczonych i Litwy. Autorem wszystkich kompozycji jest Tomasz Betka, autorami tekstów są osoby występujące na płycie, które w swoich wypowiedziach odpowiedziały na pytanie: Co się państwu podoba, a co się nie podoba we współczesnym świecie?

Album The world we live in powstał w czasie pandemii, kiedy świat się zatrzymał, a Tomasz Betka zamknął się w swoim rodzinnym domu i zaczął pracę nad płytą. To wtedy przyszedł mu do głowy pomysł, żeby do powstałych kompozycji zaprosić osoby z różnych części świata
i poprosić je o podzielenie się refleksją na temat współczesnego życia. Jednym z zaproszonych gości jest wybitny aktor Piotr Fronczewski, który przejmująco opowiada co go porusza i co mu się w dzisiejszym świecie nie podoba. W ten sposób powstał utwór pt. Napchać się do syta, który zaczyna się od poruszających słów: Jest moim zdaniem coś dziwnego w gromadzie ludzkiej, mianowicie mam wrażenie, że gatunek się degeneruje. Do utworu powstał klip ze specjalnym udziałem Piotra Fronczewskiego.

Bardzo mnie porusza i jednocześnie smuci, że to, o czym mówi Piotr Fronczewski jest tak prawdziwe i aktualne. Tworząc tę płytę bardzo mi zależało, żeby spróbować uchwycić tak zwanego ducha czasów, a przynajmniej jakąś jego część,  to co  nas niepokoi i skłania do głębszej refleksji. Stąd postanowiłem wyjść poza granice Polski i dowiedzieć się jak na dzisiejszy świat patrzą osoby żyjące w jego różnych częściach.  – mówi Tomasz Betka.

Oprócz Piotra Fronczewskiego na płycie można usłyszeć autorskie wypowiedzi m.in. aktorki Beaty Kawki, aktora Jana Nowickiego, a także japońskiego kompozytora, pianisty i poety Tatsuro Yokoyamy i 90 – letniej cioci Tomasza Betki, która w utworze Sibiras czyta rodzinny pamiętnik.

Kompozycje Tomasza Betki posiadają silną linię melodyczną, proste, zgrabne formy, ocierające się momentami o harmonię zarówno jazzową, jak i klasyczną. Oprócz Tomasza Betki grającego na fortepianie na płycie można także usłyszeć m.in: Marcina Kamińskiego (flet), Mateusza Żurawskiego (obój), Igora Szeligowskiego (waltornia), Julię Wrońską i Angelę Gołaszewską – Dziołak (skrzypce),  Oliwię Kędziorę (altówka), Annę Szmatołę (wiolonczela), Konrada Kubickiego (kontrabas).

*

Napchać się do syta

Słowa: Piotr Fronczewski

Muzyka: Tomasz Betka

Autor klipu: Antoniusz Dietzius

*

Tomasz Betka – kompozytor, pianista, producent muzyczny. Naukę gry na fortepianie rozpoczął
w wieku siedmiu lat, ukończył podstawową i średnią szkołę muzyczną w klasie fortepianu oraz Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej.  Pierwsze sukcesy pojawiły się w szkole średniej na lokalnych konkursach, w których brał udział wraz z zespołem jako pianista i kompozytor. Podczas studiów miał okazję komponować do kabaretu i niezależnego filmu. Wtedy też  po raz pierwszy odwiedził Stany Zjednoczone, gdzie na początku występował w legendarnym hotelu The Drake w Chicago, tu również poznał lokalnego producenta Vince’a Lawrence’a. Znajomość ta zaowocowała nagraniem dwóch singli dla niezależnej wytwórni Grammophonica Records: „The White Single” oraz „The Black Single”.  Okres ten obfitował nie tylko w produkcje muzyczne w obszarze muzyki elektronicznej, house’owej i pop’owej, ale również w remixy. Jeden z nich („Snap Back” The Baker Brothers), w 2012 wygrał konkurs zorganizowany przez włoską wytwórnię Record Kicks.  Na przestrzeni lat Betka nieprzerwanie współpracował z wieloma wokalistkami, muzykami i aktorami, zarówno jako pianista jak
i kompozytor. W 2013 skomponował kilka piosenek dla śpiewaczki operowej Alicji Węgorzewskiej na płytę „I Colori Dell’Amore”. W 2017 nakładem nowojorskiej wytwórni Arabesque Records ukazał się jego solowy album „Miniatures” Piano Solo, (dziesięć krótkich kompozycji, utrzymanych w stylu klasyczno-filmowym, z elementami improwizacji i harmonii jazz’owej), z którym był ciepło przyjmowany na koncertach m.in. w Brazylii i dwukrotnie w Japonii, z czego raz podczas miesięcznej trasy koncertowej po kraju. W międzyczasie zaczął współpracę z Teatrem Miejskim w Lesznie jako pianista i aranżer przy spektaklu „Abonament na Szczęście” z tekstami i piosenkami A.Osieckiej. Również w 2017 r. rozpoczęła się jego współpraca z Filharmonią Dowcipu Waldemara Malickiego,
z którą regularnie koncertuje w kraju jak i zagranicą. W 2019 zaaranżował i skomponował muzykę do archiwalnego, niemego filmu dla Instytutu Pamięci Narodowej pt. „Z wycieczki Stowarzyszenia Weteranów do Polski”, którego pokazy z muzyką na żywo odbyły się w kilku większych miastach Polski i w Wilnie na Litwie. W 2020 zaczął współpracę z warszawską Sceną Relax. W 2021 ukazała się epka „Impressions”, czyli cztery utwory na fortepian solo nawiązujące do nurtu muzyki konkretnej, tu odnoszące się do natury i przyrody.

W tym samym roku, po kilku latach przygotowań, światło dzienne ujrzał album „The World We Live In”. Płyta zawiera 15 utworów na fortepian solo, kwintet smyczkowy, flet poprzeczny, obój, waltornię i elektronikę, wzbogacona o teksty mówione w sześciu językach, gdzie głosami m.in. Piotra Fronczewskiego i Jana Nowickiego oraz swoimi autorskimi kompozycjami Betka podjął się próby opisania otaczającego nas świata.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *